środa, 1 maja 2013

ZGŁOSZENIE FIRMY - REJESTRACJA WŁASNIEJ DZIAŁALNOŚCI

Jak założyć własną działalność ?

       Gdy już zdecydowaliśmy się na założenie własnej działalności i wiemy jaki będzie posiadać profil, mamy też wycenione wszelkie koszty na rozwój pozostało nam już tylko zgłoszenie jej.

       Od czego zacząć?

       Jeżeli będziesz wysyłał samodzielnie rozliczenie ZUS i deklaracje do Urzędu Skarbowego to proponuję o załatwienie sobie podpisu elektronicznego. A to dlaczego? Bo będziemy mogli wszystko załatwić nie wychodząc z domu. Jednak, gdy te rozliczenia będzie prowadziła osoba druga, to ten koszt nam jest niepotrzebny.

       Tu możemy zdobyć swój podpis elektroniczny: (Uwaga!!! Wszelkie opłaty za podpis elektroniczny, przed założeniem firmy, nie możemy wziąć w koszty. Czyli jednak warto najpierw otworzyć własną działalność).

       www.elektronicznypodpis.pl

       www.certum.pl/certum/

       www.agmb.pl

   Na stronach internetowych, można znaleźć wiele firm wystarczy w wyszukiwarce wpisać podpis elektroniczny. Teraz opiszę jak założyć własną  działalność oznaczając:

                  1- osoby z podpisem elektronicznym (które chcą zgłosić działalność on-line), 
                  2- osoby bez podpisu elektronicznego.

      Co powinniśmy przygotować za nim zaczniemy wypełniać wniosek:
  •   PESEL
  •  NIP, (jeżeli go nie mamy nic nie szkodzi, trzeba go mieć w momencie zmiany, zawieszenia i wznowienia działalności) ,
  •  adresy planowanej działalności,
  •  rodzaje planowanej działalności. ( znajdziesz je wchodząc w ten link Lista kodów PKD )

      Można też mieć darmowy profil zaufany, trzeba potwierdzić go w Urzędzie Skarbowym ( Mam na tą chwile mieszane uczucia, gdyż małe są zabezpieczenia. Polecam oddzielny do tego e-mail, który tylko my będziemy znać. Na tą chwilę nie wiem czy działa przy płatniku)

      Ważne !!!!
      Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych zgłaszających działalność gospodarczą jest równoznaczne:
       - uzyskanie wpisu w rejestrze REGON;
       - zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyja do naczelnika urzędu skarbowego (NIP);
       - oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
       - zgłoszenie albo zmiany zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
       - oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

( Jednak do ZUS-u musimy niezależnie od naszego zgłoszenia,  złożyć dokumenty ZUA lub ZZA 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń)
 
   Pierwszą naszą czynnością będzie wejście na stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej : http://prod.ceidg.gov.pl robią to osoby z grupy 1 i 2 . (1- musi się zarejestrować,)

    Osoba, która pierwszy raz skład wniosek musi wypełnić wszystkie pola oznaczone (*), a jeżeli przy pomocy kreatora to na czerwono:
     A więc kolejno wypełniamy:
  03. Dane wnioskodawcy   (To są nasze prywatne dane więc nie trzeba tłumaczyć).

  04. Adres miejsca zamieszkania (j.w).

  05. Adres zameldowania (j.w).

  06. Firma przedsiębiorcy, która jego dotyczy (wpisujemy tutaj nazwę swojej firmy- pamiętajmy o tym, że taka nazwa musi zawierać imię i nazwisko zakładającego działalność np. PPHU KORA Jan Kowalski).

 06.1. Przewidywana ilość osób pracujących (wpisujemy przewidywaną  liczbę osób, która będzie pracować w firmie na umowę: zlecenie, dzieło, pracę, osoby z własnej rodziny, jeżeli będą wspomagać, a także osoby, które posiadają własną działalność i nie zatrudniają pracowników, a wystawiają nam rachunek, jeżeli tylko będzie pracować osoba rejestrująca działalność wpisujemy 1).

06.2. Przewidywana liczba zatrudnionych (liczba osób zatrudnionych o umowę o pracę).

06.3. Wybieramy numer PKD naszej działalności ( W pozostałych rodzajach PKD zaznaczmy jak najwięcej, to nie będziemy musieli zgłaszać zmian, jeżeli rozpocznie się jakieś inne przedsięwzięcie).

07. Nazwa skrócona (np. KORA lub KORA JK, jeżeli jej nie posiadamy wpisujemy imię i nazwisko).

08. Data rozpoczęcia działalności (Wpisujemy faktyczną datę rozpoczęcia działalności, nie może być ona wcześniejsza, niż data złożenia wniosku).

09. Dane do kontaktu ( Są niekonieczne, ale lepiej podać numer telefonu, bo często jest, że Urzędy zamiast wzywać listownie to dzwonią, jeżeli potrzebują jakiś danych).

10. Główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej (Wskazujemy adres głównego miejsca wykonywania działalności. Jeżeli pozostawimy pole wolne, czyli zaznaczymy TAK będzie to oznaczać, że adresem tym jest adres zamieszkania, który w takim przypadku będzie ukazany na stronie www.ceidg.gov.pl . Jeżeli adres jednak jest wskazywany, zaznaczymy NIE, należy obowiązkowo wypełnić pola 10.1.1, 10.1.2, 10.1.3, 10.1.4, 10.1.6 i 10.1.8).

10.2 Adres do doręczeń (jeżeli zaznaczymy NIE, należy obowiązkowo wypełnić pola 10.2.2, 10.2.3, 10.2.4, 10.2.5, 10.2.7 i 10.2.9).

11Dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej (Wpisujemy tutaj dane, jeżeli  będziemy wykonywać stale swoją działalność w innych miejscach, niż główne miejsce wykoanywania  działalności pkt 10 Muszą to być wszystkie miejsca stałego wykonywania działalności gospodarczej, takie jak oddziały, punkty sprzedaży, przyjmowania zleceń, świadczenia usług. Jeżeli takich miejsc jest więcej niż jedno, pozostałe należy zgłosić za pomocą części CEIDG-MW. W przypadku braku miejsca na podanie rodzajów wykonywanej działalności należy odpowiednio posłużyć się częścią CEIDG-RD)
12.  Jestem ubezpiczeny w. (Wybieramy odpowiedni Urząd, następnie wypełniamy)

17Informacja dotycząca naczelników urzędów skarbowych (Informacja o Urzędzie Skarbowym właściwym dla wnioskodawcy w zakresie ewidencji podatników oraz podatku PIT. W przypadku zmiany Urzędu Skarbowego należy podać również informację o Urzędzie poprzednio właściwym. Wypełnienie rubryki 17 jest obowiązkowe.

18 i 19. Wybór formy opodatkowania podatkiem PIT (Zaznaczamy, którą wybraliśmy formę opodatkowania podatkiem PIT oraz o formie wpłaty zaliczki. Wyboru należy dokonać wraz ze złożeniem wniosku o pierwszy wpis do CEIDG.W przypadku wyboru karty podatkowej, do wniosku można dołączyć zgłoszenie PIT-16. Wybrana forma opodatkowania wiąże przedsiębiorcę do końca danego roku rozliczeniowego.)

20, 21 i 22. Dotyczy dokumentacji rachunkowej  (21 i 22 Należy wypełnić w przypadku, gdy dokumentacja rachunkowa nie jest prowadzona we własnym zakresie. W takim przypadku należy obowiązkowo podać Nazwę i Numer NIP podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową oraz wskazać miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej. Jeżeli ten adres jest taki sam, jak adres wskazany w jednej z rubryk: 04., 05., 10., 11. wniosku – wystarczy wskazać numer rubryki. Jeżeli jest to inny adres należy go podać. Rubrykę 20 wypełnia się zawsze, niezależnie od tego, kto prowadzi dokumentację).
23,  24,  25  i  27. -należy zaznaczyć jeżeli dotyczy

28. Rachunki bankowe (Podajemy wszystkie rachunki bankowe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (kontynuacja w części CEIDG-RB). W przypadku posiadania kilku takich rachunków w polu 28.1 części CEIDG-1 należy podać rachunek do zwrotu podatku i wskazać takie jego przeznaczenie. Podanie informacji o osobistym rachunku bankowym nie jest obowiązkowe, jeżeli nie będziemy go wykorzystywać do własnej działalności. Na wskazany rachunek będą dokonywane ewentualne zwroty nadpłaty podatku dochodowego. Można podać jedynie taki rachunek, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem.Dla każdego podawanego rachunku należy obowiązkowo podać następujące dane:
Kraj siedziby banku; Pełną nazwę banku (oddziału); Nazwę posiadacza rachunku; Numer rachunku).

29. Zagraniczne numery identyfikacyjne dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych (Wypełniamy jeżeli dotyczy).

30. Pełnomocnicy (Wypełniamy jeżeli dotyczy-Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami).

31. Dołączane dokumenty (Należy podać liczbę poszczególnych dokumentów jeżeli dołączono) do wniosku)

    Gdy już wypełniliśmy wniosek osoby 1 wysyłają go podpisując elektronicznie, natomiast osoby z grupy 2 mają dwie możliwości wysłać go anonimowo i wciągu 7 dni zgłosić się do dowolnego Urzędu t.j. Gminy/Miasta/Dzielnicy i go na miejscu podpisać (trzeba pamiętać numer wniosku) lub wydrukować i podpisać. W tym momencie możemy zawieźć osobiście lub potwierdzić notarialnie podpis i wysłać go listem poleconym.

Następnie musimy zgłosić ZUA do Zusu i VAT-R opisane w późniejszym terminie... (mamy na to 7 dni od rozpoczęcia działalności)

.
 WAŻNE!!!

PO OTWARCIU DZIAŁALNOŚCI DOSTANIECIE PISMO Z CEiRP TO JEST OSZUSTWO  NIE PŁAĆCIE

























































































     




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam
Mam nadzieję, że zainteresował Cię mój blog i zapraszam do pozostawienia po sobie śladu

Pozdrawiam

Julita